Kompetence absolventa Waldorfské střední školy
V rámci studia je kladen významný důraz na rozvoj všeobecných kompetencí. V dnešní době jde vývoj kupředu takovým tempem, že na něj školství dokáže jen stěží adekvátně reagovat. Sotva provede úpravu obsahu výuky, ve vývoji přijde další inovace. Rozvoj všeobecných kompetencí je tedy směřován tak, aby student byl připraven přicházející změny aktuálně sledovat, akceptovat je a pracovat s nimi. Mezi rozvíjené všeobecné kompetence patří:
Kompetence k učení (učení je celoživotně nekončící proces)
Kompetence k řešení problémů (nahlížení na danou situaci z více pohledů)
Komunikativní kompetence (schopnost vyjádření se jak v písemné tak ústní formě)
Kompetence personální (schopnost týmové spolupráce, tvorba pozitivních pracovních vztahů)
Kompetence sociální (schopnost adaptace na měnící se životní a pracovní podmínky)
Občanské kompetence (uvědomění si významu podílení se na občanském životě)
Kulturní povědomí (využití umění k rozvoji tvořivosti)
Kompetence k pracovnímu uplatnění (schopnost optimálního využití vlastních dovedností)
Kompetence k podnikání (schopnost nést zodpovědnost)
Všeobecná digitální kompetence
Od 3. ročníku budeme u studentů rozvíjet také odborné kompetence s ohledem na výběr studijního zaměření.
Rozvoj odborných kompetencí v rámci humanitního zaměření:
Kompetence k sebereflexi vlastní práce a práce ostatních
Kompetence k vyhledání informací z více zdrojů
Znalost etických norem
Kompetence práce se stresem a řešení problémových situací
Umět vytvářet při jednání pocit důvěry na základě uplatňování empatie vůči ostatním
Chápání kulturních a společenských souvislostí
Základní znalost práce v kultuře a mediích
Znalost významu estetických faktorů v každodenním životě
Rozvoj odborných kompetencí v rámci přírodovědného zaměření:
Osvojení všeobecných přírodovědných pojmů včetně jejich praktických aplikací
Přehled o klíčových otázkách a problémech v oblasti přírodních věd
Znalost etické souvislosti přírodovědného výzkumu a jeho praktických aplikací
Rozvoj respektu k živé i neživé přírodě s ohledem na zásady trvalé udržitelnosti
Rozvoj dovednosti analyzovat a hodnotit přírodovědné problémy, vést přesné záznamy a protokoly
Dovednost formulovat hypotézy a hledat praktickou cestu k jejich ověření
Osvojení si základních přírodovědných empirických postupů a kultury kritického vědeckého myšlení
Znalost vývoje působení člověka vůči společnosti a přírodnímu světu
Osvojení si praktické dovednosti vedení věcného odborného dialogu na přírodovědné téma
Dovednost pracovat s více informačními zdroji, ověřovat nalezené informace a kriticky je posoudit
Rozvoj odborných kompetencí v rámci technického zaměření:
Vědomí významu celoživotního vzdělávání s ohledem na neustálý vývoj,
Všeobecný přehled o technických oborech
Ovládat základní metody vědecké práce
Základní znalost technického kreslení, deskriptivní geometrie, technické fyziky
Aplikace matematických postupů při řešení technických problémů, rozvoj prostorové představivosti.
Umění zdůvodnit i obhájit zvolené řešení.
Využívat prostředky ICT ke zvýšení efektivnosti své činnosti a vývojové práci
Respektovat duševní vlastnictví copyrightu, osobních dat a zásad správného citování autorských děl.