Waldorf
Newsletter
Vložte svoji emailovou adresu a už vám neuteče žádná zpráva ze školy. Tato služba je zdarma a odběr lze kdykoliv zrušit.
Newsletter
Můžete se kdykoliv odhlásit.
Úvod Waldorf Školka Waldorf Týden ve školce

Týden ve školce

PONDĚLÍ - MODELOVÁNÍ VČELÍHO VOSKU
 
Ve waldorfských školkách se nejčastěji modeluje z barevného včelího vosku, který jakožto přírodní produkt je pro děti neškodný, navíc je příjemný svou vůní.  Modelování je pro děti zázračné ve své trojrozměrnosti – vymodelované postavy a objekty můžeme vidět ze všech stran, můžeme si je osahat a pohladit, můžeme si s nimi hrát, rozvíjet svou fantazii. Navíc modelování z včelího vosku přináší dětem i další zážitek – vědomí tepla svého těla. Vosk je totiž při běžné teplotě tvrdý a měkne až při jemném zahřátí – například při delším držení v dlani.  Proto tento proces je důležitý pro rozvoj jemné motoriky a vede k upevňování vůle. 
pondělí - modelování včelího vosku
ÚTERÝ - MALOVÁNÍ AKVARELOVÝMI BARVAMI
 
Malování akvarelovými barvami přírodního původu je specifickou činností, při které nemá jít o dokonalý výsledek – výkres, ale především o proces tvoření, míchání barev a prožitky dětí při tomto „kouzlení“. Zpravidla se užívají maximálně tři základní barvy - žlutá, červená a modrá, z nichž mohou děti namíchat všechny ostatní barvy. Toto „barevné omezení“ dětem usnadňuje výběr a umožňuje jim prožít proces vzniku barev a jejich skládání. Děti do 7 let věku čerpají z vlastní fantazie, pro její podporu je dobré směřovat činnost k setkání s barvou a jejímu plnému prožití nejlépe bez forem. Výkresy se ve waldorfských mateřských školách obvykle nevystavují. Má to několik důvodů a jedním z nich je, aby se v dítěti předčasně neprobouzelo nezdravé sebevědomí a touha předvádět se a prosazovat. 
úterý - malování akvarelovými barvami
STŘEDA - VYRÁBĚNÍ Z PŘÍRODNÍCH MATERIÁLŮ / VÝLET
 

Pro středeční tvoření využíváme pomůcky z přírodních materiálů, jako jsou dřívka, provázky, ovčí vlna, kamínky, semínka a spousty dalších věcí, které nám příroda nabízí. Děti tak posílí nejen svou kreativitu a fantazii, ale také zdokonalí svůj hmat, který v dnešní „plastové době“ postrádá svou důležitost. Abychom dětem dopřáli ještě důkladnější propojení s přírodou a okolním světem, netýkají se tyto činnosti pouze sezení u stolečků nýbrž prací u ponku nebo na zahrádce. Za pěkného počasí využijeme každé minuty k výletům, procházkám a hrám v přírodě.

středa - vyrábění z přírodních materiálů
ČTVRTEK - PEČENÍ CHLEBA
 
Jeden den v týdnu bývá ve většině waldorwských mateřských škol věnován přípravě chleba. Děti samy namelou zrní tak, aby z něj byla jemná mouka, s paní učitelkou připraví těsto a společně nebo každý sám uhnětou chleba, který přímo ve školce upečou. Pečení chleba je obřad, na jeho přípravu je potřeba čas a trpělivost. Na své si při tom přijdou všechny smysly – zrak, čich, chuť, hmat i sluch. 
čtvrtek - pečení
PÁTEK - ÚKLID TŘÍDY
 

Poslední den v týdnu věnujeme úklidu třídy.  Třídíme hračky na svá místa, uklízíme nádobí v kuchyňce, rovnáme knížky v poličkách, skládáme šátky nebo společnými silami měníme výzdobu třídy. Pokud jsme se ale těmto činnostem důkladně věnovali na konci každého dne, zbývá nám spoustu času pro dramatizaci pohádky, která nás provádí celým týdnem. Děti si vyberou své oblíbené role, zahalí se do různobarevných hedvábných šátků a představení může začít. Po pohybově náročnějším týdnu dáme přednost divadlu loutkovému. Děti si tak procvičí nejen slovní zásobu a řečové dovednosti, ale také si vyzkouší vžít se do role své oblíbené pohádkové postavy.


pátek - úklid, divadlo, bubování
DALŠÍ ČINNOSTI 
 
Vyprávění pohádek
Pro předškolní děti je pohádka nesmírně důležitá pro jejich celkový a hlavně duševní vývoj. Zrcadlí se v ní moudrost předků, tradice, morální hodnoty a spojení člověka s přírodou.  Základním motivem pohádek bývá zejména boj dobra se zlem. Nejvhodnější je pohádka čtená nebo vyprávěná, protože dochází ke kontaktu s dítětem a vypravěč do ní vkládá své srdce. Dříve si lidé předávali pohádky ústně z generace na generaci. Tak se nám zachovaly klasické lidové pohádky, které mají své kouzlo, oproti moderním umělým pohádkám.

Na každé dítě působí pohádka jinak. Dítě citlivější může pohádka posílit, dítě méně citlivé může pohádka „pohladit na duši“, zjemnit. U každé pohádky by měl být vypravěč citlivý ve vyjadřování negativních událostí. Nejdůležitější jsou vnitřní obrazy, které v dítěti samy vznikají při poslouchání pohádky. 

Základní škola kontakty Základní škola
kontakty
Mateřská škola kontakty Mateřská škola
kontakty
Mateřské centrum kontakty Mateřské centrum
kontakty
Waldorfská iniciativa kontakty Waldorfská iniciativa
kontakty